دسته‌بندی نشده

تقویت چرخه بومی سازی دانش فنی و تولید ماده بیولوژیک امحاء کننده لکه های نفتی دریایی

امروزه تجزیه زیستی آلودگی های نفتی با استفاده از باکتری های بومی درخور توجه است. ماده بیولوژیکی امحاء‌کننده لکه‌های نفتی دریایی یک محصول بیولوژیک است که به منظور مقابله با ریزش‌های نفتی در محیط‌های دریا و سواحل مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت نفت فلات قاره ایران در راستای بومی‌سازی ماده امحاء‌کننده لکه‌های نفتی که تا‌کنون از برندهای بین‌المللی تامین می‌شده است، هم‌اکنون و در قالب فرآیند تولید بار اول اقدام به حمایت از ساخت داخل این محصول دانش‌بنیان نموده است.

شرکت دانش بنیان زیست فن آوران صنعت و محیط مجری بومی سازی دانش فنی و تولید ماده بیولوژیک امحاء کننده لکه های نفتی دریایی شد.

ترکیبات این محصول از بیوسورفکتانت‌های میکروبی و آنزیم‌های باکتری‌های طبیعی بومی ایران تولید شده و قادر است لکه‌های نفتی را در محیط‌های دریایی پراکنده نموده و علاوه بر جلوگیری از تاثیر لکه‌های نفتی بر سواحل، روند تجزیه بیولوژیکی ترکیبات نفتی را تسریع نماید. شرکت دانش بنیان زیست فن آوران صنعت و محیط با هدف ارائه خدمات و تولید محصولات در زمینه پاکسازی و مقابله با آلودگی‌های نفتی خاک و آب، در سال ۱۳۹۱ تأسیس گردید. محصول پودر میکروبی تجزیه کننده آلودگی های نفتی که توسط این شرکت تجاری سازی شد در اردیبهشت ۱۳۹۴ موفق به اخذ تأییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردید.

ایجاد و توسعه فناوری بومی سازی دانش فنی و تولید ماده بیولوژیک امحاء کننده لکه های نفتی دریایی با همکاری پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی شهید بهشتی صورت گرفته است.

با توجه به درخواست مجری، صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز نسبت به ارائه خدمات مالی و اعتباری به این طرح اقدام نمود.