دسته‌بندی نشده

تقویت تولید داخلی مواد پیشرفته و فناوری شیمیایی با اجرای طرح تولید محصول دانش بنیان کربن فعال

یکی از روش‏های موثر جهت حذف ناخالصی‏‌ها، حذف آن‌ها به روش جذب سطحی است. کربن اکتیو یا زغال فعال یک نوع ماده جاذب قوی با جذب سطحی فوق العاده است که برای حذف ناخالصی‌‏ها از آن استفاده می‏‌شود. کربن فعال در هیچ حلال شناخته‌شده‏‌ای حل نمی‌شود و برجسته‌ترین مشخصه آن حذف انتخابی آلاینده‌هاست. میزان جذب سطحی ناخالصی‏‌ها بر روی کربن اکتیو وابسته به اندازه و ساختار منافذ کربن ، توزیع اندازه منافذ و همچنین اندازه و شکل مولکول‏‌های آلاینده است.

شرکت دانش بنیان شیمی پژوهان ناصر خسرو اقدام به تولید محصول دانش بنیان کربن فعال نمود.

عوامل محرکی برای بازار کربن فعال وجود دارد که یکی از آن‌ها کاربردهای آن در تصفیه آب و تصفیه هوا است. به دلیل مقررات سختگیرانه دولتی در مورد حذف جیوه از نیروگاه‌ها، پذیرش محصولات کربن فعال افزایش داشته است. منطقه آسیا و اقیانوسیه رهبری بازار جهانی کربن فعال را به خود اختصاص داده است و سهم 40 درصد را در سال 2023 دارد و عواملی مانند در دسترس بودن مواد خام و نیروی انسانی آماده، همراه با فناوری‌ها و نوآوری‌های پیچیده، موجب رشد اقتصادی در منطقه APAC شده‌است.

صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در همکاری با سکوی تامین مالی جمعی پیشگامان کارآفرینی کارن نسبت به ارائه خدمات مالی و اعتباری، در راستای اجرایی شدن این طرح، اقدام نمود.